Czym różnią się od siebie różne systemy monitoringu pojazdów?
System GPS dla pojazdów charakteryzują się dużą elastycznością, którą dodatkowo zwiększa możliwość integracji z innymi źródłami danych i oprogramowaniem odpowiedzialnym za prezentację informacji. Podstawowe możliwości urządzeń monitorujących to oczywiście analiza danych o ruchu pojazdu, ale to dopiero początek dostępnych opcji.
Warstwa podstawowa
Znając pozycję pojazdu oraz czasy poszczególnych odczytów oblicza się prędkość i tworzy ślad GPS. To podstawowa funkcja, jaką uzyskuje się z połączenia każdego systemu monitorującego. Tego rodzaju informacje są jednak możliwe do uzyskania także w inny sposób i de facto instalacja monitoring pojazdów tylko po to, aby monitorować położenie pojazdu, mija się z celem.
Za większość rozbudowanych funkcji monitoringu odpowiada warstwa sprzętowa i oprogramowanie, dzięki któremu zaczynają ze sobą współpracować systemy monitoringu oraz inne elektroniczne systemy zabezpieczeń, komunikacji lub zbierania danych.
Kontrola stanu paliwa
Kontrola paliwa to rozszerzenie funkcji wskaźnika zainstalowanego w samochodzie. Czujnik uruchamia alarm, jeśli dojdzie do ubytku w czasie postoju pojazdu, na bieżąco przekazuje informacje o średnim zużyciu, różnicy między stanem z początku trasy i z końca, co pozwala także na obliczenie prędkości ekonomicznych (przy których pobór paliwa był najniższy). Kontrola stanu paliwa pozwala w racjonalny sposób wprowadzić zasady oszczędnościowe, na których nie ucierpi wydajność, ale zwiększą się możliwości finansowe firmy.
Systemy alarmowe
Z systemami monitoringu można zintegrować różnego rodzaju systemy alarmowe. Często podłącza się na przykład alarm otwarcia drzwi przyczepy lub naczepy. Jeśli monitoring zostanie wzbogacony o tę funkcję, w panelu kontrolnym on-line będzie pojawiała się informacja o każdorazowym nieuprawnionym otwarciu drzwi. Tego rodzaju systemy wyposażone są zwykle we własne źródło zasilania, aby zapewnić ciągłość pracy także po odłączeniu od zespołu pojazdów.
Komunikacja z kierowcą
Jeśli pojazd jest wyposażony w systemy komunikacyjne możliwe do zintegrowania z systemem monitoringu, można zaimplementować dodatkowo funkcję komunikacji głosowe lub cichej za pośrednictwem systemu monitoringu. Taka funkcja zmniejsza koszty komunikacji (opłaty za telefon, roaming, transmisję danych) i przyspiesza wymianę informacji, co jest niezwykle cenne praktycznie w każdej branży związanej z transportem.
Monitoring danych o podzespołach pojazdu
Monitoring GPS może zostać wykorzystany do przekazania danych na przykład o pracy silnika. Teoretycznie można by nawet informować o uruchomieniu klimatyzacji lub radia, natomiast tego rodzaju funkcje nie należą do kategorii przydatnych. Jeśli za to jakiś wrażliwy element mechaniczny komunikuje się z komputerem pokładowym, to można zintegrować go z monitoringiem GPS, by nadzorujący system dostawał informacje np. o problemach z silnikiem, awarii układu hamulcowego itd. Taka podwójna kontrola zwiększa bezpieczeństwo pracy i pozwala na zarządzanie szeroko rozumianym ryzykiem.
Podsumowanie
Niemal nie ma ograniczeń co do możliwości rozszerzania funkcjonalności monitoringu GPS – mogą być zintegrowane z wagą, urządzeniami komunikacyjnymi, osprzętem mechanicznym lub systemami alarmowymi, a nawet, dajmy na to, windą naczepy – konkretne rozwiązanie jest zawsze tworzone indywidualnie dla potrzeb konkretnego klienta, dlatego nie sposób wymienić wszystkich pojawiających się możliwości – wiele z nich już zostało wdrożonych, inne są na razie możliwe, ale pozostają niewykorzystane.